Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
INSÄNDARE: Grävskopan är symbolen för det problem vattnet är för kajplanet på Kattvikskajen

Att man från kommunen undviker att styrka min teori om det kommunicerande kärlet är svar nog. Grävskopan är symbolen för det problem vattnet är för kajplanet, skriver Sven Nordström.

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Gräv inte för djupt! uppmanar Sven Nordström Mikael Löthstam.

Bild: Magnus Sjöborg

Annons

Nyligen har Mikael Löthstam (S) i Hudiksvalls Tidning och på helahälsingland.se ytterligare upplyst om det stora äventyret Kattvikskajen. Denna gång utan Jan Kroppegård men däremot en hjälmförsedd VD, Klas-Åke Sundberg.

Annons

Läs hela artikeln: Grävmaskinerna i gång på Kattvikskajen igen: "Jag är stolt att vi får vara med och bygga"

Klas-Åke Sundberg, VD Hälsinge markentreprenad, Mikael Löthstam (S)

Bild: Magnus Sjöborg

Annons

Då jag efterlyst en uppgift om hur vattnet i de uppgrävda hålen i kajplanet blivit fylld till en nivå som jag bedömt vara samma som i Lillfjärden och stora Hudiksvallsfjärden, har Kroppegård i HT endast angivit att hålen är en metod att torka och avlufta illadoftande ämnen, spilld olja och ruttet skräp.

Att man undviker att styrka min teori om det kommunicerande kärlet är svar nog. Grävskopan är symbolen för det problem vattnet är för kajplanet. Gräv inte för djupt, för vid havsvattennivå + 100 cm blir det bara 20 cm kvar för grävning för kommunalt vatten, avlopp och kablage. Lägg därtill kravet på bärighet, godtagen nedtryckning, när eroderingen under mark ger stora sättningar vid för hög belastning. Många trasiga gator med typiska potthål, Hamngatan, Sjögatan och hela Kålhagen, är exempel på nackdelar vid bebyggelse som också drabbar grundplattor och pålningar.

Verkställs projektet Kattvikskajen får tidigare fastighetsägare rätt som avstod från att trotsa byggförbudet som gällde området under 1960 -70, och ännu respekteras av KB Håstaholmens ägare. Det blev till slut kommunen själv som bröt förbudet med våra skatter som insats.

Annons

Sjönära läge i stadens centrum uppskattas av turister med bil, buss och tåg mer än fast boende och är klart alternativ till naturupplevelser och avskildhet som Dellen, Hornslandet och Maln. Bebyggelse på Kattviksområdet tar bort det sjönära läget och de årliga kostnaderna för snöröjning och reparationer av mera trasiga gator ökar.

Mikael, du kan ännu rädda dig från begreppet ”dårskap” jag använde om Pompeji och Venedig.

Sven Nordström

Annons

Annons

Till toppen av sidan