Annons

Annons

Annons

Annons

Åvik

Kattvikskajen: Hur ska Hudiksvall växa mot havet?

86 miljoner kronor och klart i augusti nästa år. Nu har första steget mot 2050-talets Hudiksvall tagits med renoveringen av Kattvikskajen.

Läs mer: Bygg i trä för att sätta Hälsingland på framtidskartan

Den gamla kajen rivs och en ny byggs från järnvägsbron till ro/ro-rampen. 600 meter nytt, över 300 pålar ska slås ned i backen. Som mest kommer ett 20-tal personer att jobba med bygget samtidigt. Det är en del i den omvandling som sker av staden.

Annons

Annons

Men vad som ska byggas mer exakt och hur området kommer att bli i framtiden är fortfarande suddigt. Den mest avgörande faktorn är vilken sträckning järnvägen kommer att ta genom Hudiksvall. Blir det ett västligt stråk så hamnar kajområdet mer på sidan om den framtida stadsutvecklingen.

Tyngdpunkten för centrum förskjuts bort från havet.

Blir det slutligen det östliga alternativet med befintligt stationsläge drar stadens utveckling mer mot havet. Då hamnar Kattvikskajen nära stationen med vad det innebär i rörelse och utveckling.

Läs allt om Kattvikskajen här

Järnvägen avgör alltså på vilket sätt hundratals bostäder, butiker, kontor och kanske hotell kommer att ta form och utvecklas. En annan fråga som återstår är också i vilken stil som kommunen väljer låta Kattvikskajens arkitektur ta form av. Blir det fler modernistiska klumpar? Den som åker tåg till Stockholm kan gärna passa på att titta på det nybyggda stationsområdet i Uppsala för att föreställa sig hur den stilen ser ut.

Istället för det förutsägbara borde kommunen satsa på att låta klassisk arkitektur och byggmaterialet trä användas för att bygga ihop det gamla Hudiksvall med det framtida. Kring detta borde stadsbyggnadsdebatten nu handla om.


Patrik Oksanen

[email protected]

Annons

Annons

Till toppen av sidan